Przewodnik po stretchingu koni

z Brak komentarzy
O stretchingu wiele już pisano. Ma on swoich zwolenników i przeciwników. Niektórzy robią go na własną rękę, nie do końca wiedząc co tak właściwie robią i czemu to ma służyć. Wielokrotnie dostaje zapytania:  „Czy to pomaga? Czy można tym koniowi zaszkodzić? Wykonywać przed ruchem czy po ruchu?”. Dziś postaramy się rozwiać Wasze wątpliwości i odpowiedzieć na najczęściej nurtujące pytania w tym oto krótkim przewodniku po stretchingu dla właścicieli wierzchowców.

 

CZYM TAK WŁAŚCIWIE JEST STRETCHING I CZY NAPRAWDĘ WARTO GO STOSOWAĆ?
Stretching jest jedną z form kinezyterapii, czyli terapii ruchem.

W rehabilitacji ludzi kinezyterapia stanowi jedną z podstawowych form rehabilitacji. W jeździectwie stosujemy ją często dość nieświadomie np. trenując na cavaletti, co wzmacnia określone partie mięśniowe czyniąc je silniejszymi i bardziej wytrenowanymi. Dzięki temu mięśnie lepiej znoszą obciążenia spowodowane treningiem. W świecie końskiej rehabilitacji to często bardzo niedoceniana dziedzina, a w moim odczuciu bardzo podstawowa i zasadnicza.

Wracamy więc ponownie do pytania: „Czym jest tak właściwie stretching?”

Stretching to zwiększanie elastyczności mięśni i ich zdolności do rozciągnięcia. Na zakres ruchu wpływają ograniczenia rozciągliwości mięśni oraz bariera pochodząca ze strony stawów, torebki stawowej i otaczającej ją więzadeł. Ćwiczenia te mają za zadanie spowodować, większą zdolność mięśnia na rozciągnięcie. Tkanka mięśniowa ma niesamowitą łatwość do adaptacji i reagowania rozciągnięciem na dane działające na nią siły. Ma ona więc zdolność, do dostosowania się do sytuacji, w momencie kiedy wykonujemy ćwiczenia rozciągające.

Należy jednak pamiętać, że do większości urazów dochodzi w miejscach, gdzie ścięgno przechodzi w mięsień. Kiedy przekroczymy barierę rozciągliwości mięśnia, może dojść do uszkodzenia tkanki.

Dlatego też, tak ważne jest wykonywanie tych ćwiczeń, ponieważ zwiększamy ich rozciągliwość, co chroni nasze konie i zabezpiecza przed kontuzjami. Kolejną istotną zaletą jest redukcja kwasu mlekowego z mięśni, co owocuje mniejszymi bolesnościami po treningu -  zwanymi potocznie „zakwasami”.

Zalety stretchingu:
  • Zwiększa elastyczność mięśni
  • Zapobiega kontuzjom
  • Zwiększa zakres ruchu
  • Poprawia wydalanie kwasu mlekowego z mięśni
  • Poprawia ukrwienie mięśni
Od razu chciałoby się zapytać: „Czy ktoś ma jeszcze wątpliwości, że warto regularnie ćwiczyć ze swoimi końmi?”.

Myślę, że po przeczytaniu tego artykuły nikt z Was nie będzie już miał wątpliwości co do zasadności stretchingowej pracy z koniem. Teraz przedstawimy Wam kilka podstawowych zasad, których trzeba przestrzegać i bezzwłocznie się do nich stosować.

 

PODSTAWOWE ZASADY!

Zadbaj o BHP!

Załóż odpowiednie obuwie i upewnij się, że w tym czasie w stajni będzie spokojnie. Wybierz odpowiednio duże miejsce na wykonanie ćwiczenia. Wielokrotnie byłam świadkiem sytuacji, w których przestraszone konie stawały dęba wyrywając nogę. W takich sytuacjach może dojść do uszkodzenia tkanek naszego przyjaciela na skutek nagłego wyrwania nogi, ale i również nas samych. Pamiętajmy, że nasze bezpieczeństwo powinniśmy stawiać zawsze na pierwszym miejscu.

Ergonomia

Pamiętaj, żeby przyjmować pozycję, która będzie odciążać Twój kręgosłup. Ćwiczenia nie są lekkie i przyjemne dla osoby która je wykonuje. Mocno obciążają nasz kręgosłup. Zadbaj o to, by ćwiczenia wykonywać na równo obciążonych i lekko ugiętych nogach.

Nie na zimno!

Nigdy nie rozciągaj nierozgrzanego konia! Wystarczy 10 minutowy stęp, żeby móc przystąpić do stretchingu. Można też rozciągać konia po masażu, gdyż ten wstępnie rozgrzeje mu tkanki. Można również robić to po treningu ale musi być spełniony jeden podstawowy warunek! Koń musi być odpowiednio długo stępowany, a jego oddech powinien wrócić do normy. Po wysiłku istnieje tzw. skurcz powysiłkowy mięśni co stanowi przeciwwskazanie do stretchingu. W związku z tym zagrożeniem, tak ważny jest dla naszych wierzchowców odpowiednio długi stęp.

Spokojnie

Nigdy nie rób niczego zbyt gwałtownie i na siłę. Wtedy najczęściej dochodzi do urazu. Nie śpiesz się, nie wyciągaj nóg na siłę. Pośpiech jeszcze nikomu nie pomógł, a to ma być miłe ćwiczenie dla Ciebie i Twojego konia.

Główna zasada!

Rozciągaj zawsze do pierwszego oporu przytrzymując w tej pozycji kończynę około 8 sekund, następnie delikatnie dociągnij i przytrzymaj przez kolejne 8 sekund. Pamiętaj, że rozciąganie nóg musi się odbywać w linii prostej. Jeśli chodzi o ułożenie rąk, przyjrzyj się zdjęciom ( Fot.4,5,6,7 ) i zwróć uwagę gdzie dokładnie trzymam dłonie.

Ilość powtórzeń

Każde ćwiczenie powtórz po pięć razy na każdą stronę, minimum 3 razy w tygodniu. A tak naprawdę im częściej tym lepiej. Nikt od chodzenia raz w miesiącu na siłownię jeszcze nie schudł. I tu tak samo. Im częściej będziesz ćwiczyć tym lepsze efekty osiągniesz.

Ruch na zakończenie

Po zakończonych ćwiczeniach zrób z koniem kilka okrążeń stępem

PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA

 

Fot.1. Rozciągniecie szyi

ROZCIĄGNIĘCIE SZYI

Większość ćwiczeń dużo łatwiej i przyjemniej jest wykonywać z pomocą marchewki. Jest to dobry motywator, a przy okazji konie zaczynają wykonywać ćwiczenia z wielkim staraniem i chęcią. Podczas pierwszego ćwiczenia mamy na celu rozciągnięcie mięśnia ramienno-głowowego i mięśni mostkowo-głowowych. Wyprostowaniu ulega również kręgosłup konia. By wykonać to ćwiczenie, należy skierować smakołyk w górę i do przodu, tak by koń uniósł głowę i uzyskał wyprostowanie w potylicy.

Fot.2. Rozciągnięcie boczne szyi

ROZCIĄGNIĘCIE BOCZNE SZYI

Kierujemy głowę konia do jego boku.  Może on wygiąć się nawet tak mocno, by dotknąć pyskiem guza biodrowego. Jeżeli koń niechętnie wykonuje to ćwiczenie pamiętajmy, żeby niczego nie robić na siłę. Z czasem jego zakresy ruchu będą się zwiększać. Dzięki temu ćwiczeniu uzyskujemy rozciągnięcie mięśnia ramienno-głowowego i płatowatego szyi. Nie zapominajmy również, że żeby uzyskać tak mocne wygięcie musi się również ułożyć w łuk odcinek piersiowy kręgosłupa, uzyskując tym samym również rozciągniecie mięśni grzbietu  po przeciwnej stronie, niż kierunek wygięcia głowy. Warto tu również zwrócić uwagę na sposób w jaki koń obraca głowę. Mówi nam to dużo o jego ruchomości w drugim kręgu szyjnym.

Fot.3. Rozciągnięcie szyi i grzbietu

ROZCIĄGNIĘCIE SZYI I GRZBIETU

Ćwiczenie to nie należy do najłatwiejszych. Trzeba ustawić konia tak, by nie miał zbyt dużych możliwości cofania się, a przy tym nadal czuł się bezpiecznie. Kierując smakołyk między nogi uzyskujemy bardzo mocne rozciągnięcie mięśni grzbietu i jednocześnie napięcie między innymi mięśni brzucha co działa na nie wzmacniająco.

Fot.4. Protrakcja kończyny piersiowej

PROTRAKCJA KOŃCZYNY PIERSIOWEJ

Przyjmując wygodną pozycję, najpierw bierzemy kończynę konia tak jak do czyszczenia kopyt. Następnie wyciągamy ją do przodu stabilizując rękami staw pęcinowy, a drugą kopyto. Zwracamy tu szczególną uwagę, by nogę kierować dokładnie w linii prostej do przodu i nie odchylać jej na boki. W tym ćwiczeniu rozciągamy grupę mięśni, która ma za zadanie cofać kończynę i są to: mięsień najdłuższy grzbietu, część piersiowa mięśnia czworobocznego, mięsień trójgłowy ramienia oraz zginacz promieniowy i łokciowy nadgarstka oraz zginacz powierzchowny i głęboki palca.

Fot.5. Retrakcja kończyny piersiowej

RETRAKCJA KOŃCZYNY PIERSIOWEJ

Jest to ćwiczenie odwrotne do protrakcji kończyny piersiowej. Nogę podnosimy jak do czyszczenia i następnie łapiąc jedną ręką za nadgarstek, a drugą za staw pęcinowy rozciągamy kończynę do tyłu. Podczas wykonywania tego zadania pilnujemy, by między łopatką i kością ramienną, a kośćmi przedramienia utworzył się kąt prosty. Mięśnie, które w tym ćwiczeniu ulegają rozciągnięciu to: mięsień ramienno-głowowy, część doczaszkowa mięśnia czworobocznego szyi, mięsień nadgrzebieniowy, dwugłowy ramienia, prostownik promieniowy nadgarstka oraz mięśnie prostowniki palców.

Fot. 6. Protrakcja kończyny miednicznej

PROTRAKCJA KOŃCZYNY MIEDNICZNEJ

Ćwiczenie to wykonujemy analogicznie jak przy protrakcji kończyny piersiowej. Podczas wykonywania tego ćwiczenia miejcie na względzie wasze bezpieczeństwo. Rozciągnięciu ulegają tu mięśnie pośladkowe, mięsień półścięgnisty i półbłoniasty oraz mięsień dwugłowy uda.

Fot.7. Retrakcja kończyny miednicznej

RETRAKCJA KOŃCZYNY MIEDNICZNEJ

Podczas tego ćwiczenia rozciągnięciu ulegają mięsień biodrowo- lędźwiowy i lędźwiowo- udowy oraz napinacz powięzi szerokiej. Wykonując to ćwiczenie możemy ustawić się z tyłu tylko i wyłącznie gdy mamy pewność, że koń jest spokojny i nie stanie się nic nieprzewidzianego. Pociągając kończynę do tyłu, przytrzymujemy ją, gdy poczujemy opór, następnie dociągamy ją delikatnie.

NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY

  • Rozciąganie nóg nie pilnując linii prostej - jest to niezmiernie ważne, by podczas rozciągania noga konia przechodziła w linii prostej do swoich stawów. Nie powinno się jej odchylać na boki, gdyż ryzykujemy niefizjologicznym naciągnięciem mięśnia.
  • Zbyt gwałtowne wyciągnięcie nogi - te ćwiczenia wymają od nas umiejętności „odczytywania” reakcji konia. Ćwiczenia te trzeba wykonywać spokojnie, by nie doszło do mechanicznego uszkodzenia tkanek.
  • Nieprawidłowe ułożenie rąk - istotny jest fakt ułożenia rąk, ponieważ naszym zadaniem jest podtrzymywanie stawów.
  • Zbyt mała ilość powtórzeń - często wykonujemy ćwiczenia zbyt rzadko, oczekując spektakularnych efektów. Jest to niestety proces długotrwały i największe laury zbierają tu osoby systematyczne i cierpliwe.
  • Nieprawidłowa pozycja ciała - ze swojego doświadczenia mogę Wam powiedzieć, że to nieziemsko istotne. Jeśli nie chcecie się nabawić sami jakieś kontuzji, stosujcie się do ergonomii swojej pracy. Wykonujcie te ćwiczenia na rozstawionych od siebie stopach, ugiętych kolanach i z wyprostowanym kręgosłupem.

 

Na naszym Instagramie ruszyło wyzwanie, w którym chcemy Was zmotywować do regularnego działania. Tam też w archiwizowanych instastory znajdziecie filmiki, na których dokładnie pokazuję jak wykonuje się ćwiczenia.
Zapraszam serdecznie do dołączenia do wyzwania!
Przygotowałam dla Was również pdf. do wydrukowania i powieszenia sobie na drzwiach paki. Po to byście już nie zapominali o profilaktyce Waszego konia.